پريز برق، نيرو رساني و كليدها و فيوزها 40 ص (ورد)

دسته بندي : فنی » رشته برق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 45 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

41
‏پريز برق، نيرو رساني و كليدها و فيوزها
‏نيرورساني (كابل كشي ـ سيم‏‌‏كشي)
‏به منظور برق‏‌‏رساني به نقاط مختلف از سيم‏‌‏ها و كابل‏‌‏ها استفاده مي‏‌‏شود كه در ساختمان آنها فلزات هادي براي حمل جريان برق و عايق‏‌‏هاي مناسب براي جلوگيري از نشت جريان به كار گرفته شده است. يك هادي با روكش عايق، سيم عايق‏‌‏دار نام دارد و اگر چند هادي عايق‏‌‏بندي شده در داخل يك غلاف مشترك قرار گيرند كابل ايجاد مي‏‌‏شود. سيم‏‌‏هاي مورد نياز در تأسيسات برقي كارهاي ساختماني بايد داراي هادي مسي با پوشش (PVC)‏ و ولتاژ 75ـ450 ولت باشد و يا سيم قابل انعطاف با پوشش لاستيكي (طبيعي ـ مصنوعي و يا مخلوطي از آن دو) با ولتاژ اسمي 750ـ450 ولت باشد و در ضمن همچنين انتخاب نوع مدارها (سيم‏‌‏كشي ـ كابل كشي) و مشخصات آنها بايد با رعايت كليه مقرراتي باشد كه در استاندارد ملي شماره 1937 (آئين‏‌‏نامة تأسيسات الكتريكي ساختمانها) ذكر شده است. بديهي است در صورت فقدان استاندارد ايراني براي سيم مورد نياز، بايد مشخصات آن سيم با مقررات كميتة بين‏‌‏المللي الكترونيك (IEC)‏ مطابقت كند.
‏ساختمان هادي در سيم‏‌‏ها و كابل‏‌‏ها
‏به منظور اينكه سيم‏‌‏ها و يا كابلها داراي قابليت انعطاف براي حمل و نقل و نصب باشند، هادي را از تعداد رشته‏‌‏هاي يكنواخت كه به صورت مارپيچ دور هم تابيده مي‏‌‏شوند مي‏‌‏سازند. ساختمان دو نوع سيم رشته‏‌‏ايي در زير نشان داده شده است:
42
a‏) سيم رشته‏‌‏ايي با سه رشته در وسط b‏) سيم رشته‏‌‏ايي با يك رشته در وسط
‏در برخي سيمهاي عايق‏‌‏دار با مقاطع كوچك كه قابليت انعطاف خيلي زياد لازم است از تعداد خيلي بيشتري رشته‏‌‏هاي بسيار نازك استفاده مي‏‌‏شود و آنها را به هم مي‏‌‏تابند.
‏عايق‏‌‏هاي استفاده شده در سيم‏‌‏هاي عايق‏‌‏دار و كابلهاي فشار ضعيف
‏به منظور عايق كردن سيم‏‌‏ها و كابل‏‌‏ها از كاغذ، كاغذ آغشته به روغن، لاستيك طبيعي، لاستيك مصنوعي و پلاستيك استفاده مي‏‌‏شد. امروزه پلاستيك‏‌‏هاي متعددي براي عايق‏‌‏بندي استفاده مي‏‌‏شود كه بيشتر آنها از كلرور پلي و ينيل با نام تجاري PVC‏ است. PVC‏ داراي استحكام مكانيكي خوب و قابليت انعطاف بوده، به آساني نمي‏‌‏سوزد و رطوبت جذب نمي‏‌‏كند.
‏امّا در درجة حرارت نسبتاً كمي ذوب مي‏‌‏شود. عايق PVC‏ در كابل‏‌‏هاي فشار ضعيف بسيار استفاده مي‏‌‏شود ولي در ولتاژهاي بالاتر به ندرت مورد استفاده است.
‏انواع سيم‏‌‏ها و موارد كاربرد آنها
‏در اين بخش به معرفي مختصر تعدادي از سيم‏‌‏هايي كه در تأسيسات برقي استفاده مي‏‌‏شود مي‏‌‏پردازيم:
43
‏1. سيم‏‌‏هاي نوع NYAF, NYAB, NYA‏: اين نوع سيم‏‌‏ها با پوشش پلاستيكي بوده و در مناطق خشك براي قرار دادن ثابت در روي كار و يا زير كار در لوله و در نقاط مرطوب استفاده مي‏‌‏شود.
‏2. سيم‏‌‏هاي نوع NIFL, NYIFY, NYIF‏: (سيم‏‌‏هاي اصلي ساختمانها)
NYIF‏: سيم با عايق پلاستيكي براي ولتاژ 380 ولت است.
NYIFY‏: در اين سيم فاصلة بين سيم‏‌‏ها هم از پلاستيك پر شده است و براي سيم‏‌‏كشي ثابت، توكار و يا زيركار و در فضاي خشك به كار مي‏‌‏رود.
NIFL‏: اين سيم عايق لاستيكي دارد و براي اتصال سرپيچها و چراغاني در فضاي آزاد به كار مي‏‌‏رود.
‏3. سيم‏‌‏هاي نوع NYM‏ و NHYM‏:
‏در مقابل رطوبت مقاوم بوده و براي 500 ولت عايق پلاستيكي دارد. از اين سيم در محل‏‌‏هاي خشك يا مرطوب مي‏‌‏توان استفاده كرد.
‏4. سيم‏‌‏هاي NYFAZ, NYFA, NFA‏ و N2GSA‏:
‏براي سيم‏‌‏كشي‏‌‏هاي ثابت در چراغ‏‌‏ها و براي اتصال مصر‏‏‏ف‏‌‏كننده‏‌‏هاي سيار استفاده مي‏‌‏شود.
‏5. سيم‏‌‏هاي LWUA, LWUB,LWUC‏:
‏اين نوع سيم‏‌‏ها با روپوش بي‏‌‏درز براي سيمكشي در هواي آزاد و در تأسيسات جريان ضعيف و قوي استفاده مي‏‌‏شود.
‏6. سيم‏‌‏هاي NAE, NBE, NE, NLC‏:
‏اين نوع سيم‏‌‏ها به عنوان سيم مخصوص نول به كار مي‏‌‏روند. NLC‏ سيم خنثي براي سيم‏‌‏كشي روي زمين و NBE, NE‏ براي سيم كشي در زير زمين استفاده مي‏‌‏شود.
44
‏7. سيم‏‌‏هاي نوع NTK‏ و NTSK‏:
‏سيم‏‌‏هاي نازك مسي تا 380 ولت چند رشته‏‌‏ايي كه در مناطق خشك و براي چراغهاي متحرك سن تئاترها استفاده مي‏‌‏شود.
‏8. سيم 2: اين نوع سيم مخابراتي براي ارتباط بين دستگاههاي مخابراتي، مراكز تلفن خودكار و سيم‏‌‏كشي تلفني به كار مي‏‌‏روند.
‏اصول و روش‏‌‏هاي سيم‏‌‏كشي
‏در اين بخش به معرفي اصولي كه در سيم‏‌‏كشي تأسيسات الكتريكي بايد رعايت شود مي‏‌‏پردازيم:
‏ـ كليّه سيم‏‌‏كشي‏‌‏هاي داخلي ساختمانها (روكار يا توكار) بايد در داخل لوله‏‌‏هاي مخصوص سيم‏‌‏كشي انجام شود و سيم‏‌‏هاي مدارهاي مختلف الكتريكي حامل ولتاژهاي متفاوت بايد از لوله‏‌‏هاي جداگانه عبور كند.

 
دسته بندی: فنی » رشته برق

تعداد مشاهده: 3752 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 45

حجم فایل:242 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل